Heraanleg Nieuwpoortsesteenweg: gemiste kans op vernieuwing

Op de raadscommissie werd de heraanleg besproken. Men opteert voor hetzelfde systeem als in de Torhoutsesteenweg: rijweg - parkeerstrook - fietspad in bruine kleur - voetpad.

Dit  is een klassieke indeling. Het gaat echter om een totaalaanleg, dus een gouden kans om vernieuwender te werk te gaan. Waarom heeft de Stad dit niet overwogen? De verschillende opties werden onvoldoende tegen elkaar afgewogen.

Denk bijvoorbeeld in de richting van dit scenario: hadden we de fietser en wandelaar niet centraler kunnen plaatsen? Letterlijk dan. Eén fiets- en wandelweg in het midden van de Nieuwpoortsesteenweg, omgeven door bomen. En aan de rand elk een weg met daarnaast een parkeerstrook.

Of een ander scenario: gecombineerd gebruik van busstrook en fietspad, afgezonderd van het ander wegverkeer. In Kortrijk en ook in Brussel gebruiken ze dat nu meer en meer. De doorstroming van het openbaar vervoer moet toch een aandachtspunt zijnVerder: waarom wordt de heraanleg van Petit Paris niet meegenomen? Een gemiste kans en tijdverlies. De kwaliteit van de openbare ruimte is daar ondermaats en het is een zeer complex kruispunt.

 

 

 

Nog maar eens een traditionele oplossing van een traditionele coalitie, die dringend nood heeft aan meer creativiteit, verbeeldingskracht en vernieuwing. We moeten denken op lange termijn als we onze stad herinrichten. Niet uitgaan van de recepten uit het verleden.

Tags: