
2013: 35%
2012: 35%
2011: 31%
Contractueel is de Visveiling verplicht om op het einde van de periode 2011-2015 te zorgen voor gemiddeld 45% visaanvoer naar Oostende. Per procent dat Oostende onder dat percentage blijft, moet de Visveiling een boete betalen van 1 miljoen euro aan de Stad Oostende. Als ze alsnog die boete wil vermijden, moeten we in 2015 voor Oostende een percentage halen van maar liefst?90%. "We weten allemaal dat dit niet zal gebeuren", reageert De Vriendt. "Waarop wacht de Stad om de ingebrekestelling van de Visveiling aan te vatten? Een vriendelijke brief schrijven, zoals in januari 2014, volstaat niet. Bij de Visveiling lachen ze met zulke brieven. De Stad Oostende moet de boete tot op de laatste eurocent invorderen."
De totale visaanvoer is in de periode sinds 2011 echter licht stijgend. "Dat bewijst dat er nog een toekomst is voor de visserij, wat anderen ook beweren. Oostende heeft vele troeven: expertise, snel laden en lossen en een goede verbinding met het achterland. Het probleem is dat de touwtjes in handen zijn van de Vlaamse Visveiling, die volledig inzet op Zeebrugge en lak heeft aan Oostende. Als de meerderheidspartijen opnieuw een vuist willen maken, laat ze dan het heft opnieuw zelf in handen nemen en een uitstap uit de Vlaamse Visveiling overwegen. Want nu gaat het van kwaad naar erger", besluit Wouter De Vriendt.
<!--//--><![CDATA[// ><!-- var iframe = "<iframe src=\'http://www.focus-wtv.be/rmplayer/embed/37292?width=560&height=315&embed_width=560&embed_height=315&autostart=0&stretching=exactfit&plugins=embed%2Cshare%2Cgapro&delivery=vod&mode=flash&link=http%3A//www.focus-wtv.be/video/het-loopt-fout-met-de-oostendse-visserij&logo=http%3A//www.focus-wtv.be/sites/default/files/fw2012-web-branding.png&logo.hide=false&logo.position=bottom-right&provider=streaming&playlist.size=200&playlist.position=right&title=%22Het%20loopt%20fout%20met%20de%20Oostendse%20visserij%22\' width=\'560\' height=\'315\' scrolling=\'no\' frameborder=\'0\'>";document.write( iframe ); //--><!]]>
Reacties
Aanmelden via
Facebook Twitter