Oostende heeft nood aan meer schuilhuisjes bij tram- of bushal

24 Februari 2015

Bij regen, wind of felle zonneschijn is wachten in een schuilhuisje van De Lijn een pak aangenamer dan aan een halte zonder beschutting. Bovendien biedt de zitbank extra comfort en de verlichting met zonne-energie vergroot het veiligheidsgevoel als het donker is. Het plaatsen van schuilhuisjes kan zonder al te veel moeite en budget gebeuren mits een goede planning. "Als we het openbaar vervoer willen promoten, moeten we de reiziger in de eerste plaats comfort bieden", zegt Groen fractieleider Wouter De Vriendt. Uit tevredenheidsmetingen bij het openbaar vervoer blijkt dat kwaliteitsvolle, propere halteaccommodatie een belangrijke factor is voor onze reizigers. "Het is de verantwoordelijkheid van de Stad om werk te maken van schuilhuisjes en fietsenstallingen aan de haltes", benadrukt Wouter De Vriendt. Hoe? De Stad neemt contact op met De Lijn en er is een forse subsidiëring voorzien van maar liefst 3/4. "Op die manier zorgt Oostende mee voor tevreden inwoners en gebruikers van het openbaar vervoer, elke dag opnieuw" De Lijn biedt een gamma gesubsidieerde schuilhuisjes en fietsenstallingen aan. De lokale overheden betalen hiervan slechts 25 %. De overige 75 % wordt gesubsidieerd door de Vlaamse overheid. Alle schuilhuisjes zijn ook uitgerust met een zonnepaneel. Dit levert groene energie voor de verlichting. De installatie werkt volledig autonoom. De gemeente hoeft dus geen aansluiting op het elektriciteitsnet of energiefactuur meer te betalen.

In Oostende zijn er nog al te vaak haltes te vinden zonder schuilhuisjes of beschutte fietsstallingen. "Zeker de inwoners van de Opex blijven vandaag letterlijk in de kou staan", zegt De Vriendt. De haltes aan de Fortstraat en de Vismijnlaan van voldoende schuilhuisjes voorzien is extra comfort voor de vele inwoners van de Opex. Bovendien ook voor de toeristen die in het vakantieseizoen regelmatig van deze haltes gebruikmaken.