Heraanleg Petit Paris: het kan anders
05 September 2016
In de gemeenteraad tekende Groen protest aan tegen de manier waarop het kruispunt Petit Paris werd heraangelegd. De heraanleg van Petit Paris is op sommige punten een miskleun. Sommige situaties zijn verwarrend, andere gevaarlijk, nog andere onbegrijpelijk. Maar één iets is duidelijk: Groen vraagt om zo snel mogelijk de situatie te verbeteren en te corrigeren waar dat nodig is. (05-09-2016) Deze namiddag nog heb ik een uurtje het verkeer geobserveerd en twee keer het kruispunt rondgelopen. Vijf mensen spraken mij aan, allemaal met vragen en klachten. En bijna heb ik een ongeluk met een fietser en een auto zien gebeuren. Dat is vooral jammer allemaal, na het harde werk om dit kruispunt her aan te leggen. Er zijn 10 "zwarte punten" die we willen aangepakt zien.
Aangeduid op grote foto.
- Geen ruimte voor fietsers/voetgangers om te wachten, of moeilijkheden voor fietsers komende uit de Torhoutsestw om door te kunnen.
- Ook voor auto's is het verwarrend. Hier geen verkeerslicht voor auto's die Torhoutsestw oprijden, dus ze kunnen niet weten of het voetgangerslicht op rood of groen staat
- Wat moeten fietsers doen die willen oversteken naar het verkeersvrij pleintje voor de frituur? Er is enkel een voetgangerslicht, geen verkeerslicht voor fietsers. De meesten wachten, anderen steken over.
- Fietsers die uit de Koninginnelaan komen en richting zwembad willen, kunnen in principe rechtdoor de rijweg oversteken. Ze hoeven niet het fietspad naar rechts en naar de oversteekplaats voor voetgangers op te rijden. Er staat op het verkeersvrij pleintje een verkeersbord "toegang voor fietsers". Dus fietsers die uit de Torhoutsestw komen en ook naar het zwembad willen, kunnen ook daar al afslaan en de rijweg oversteken.
- Verwarrende signalisatie op de grond voor fietsers die vanuit de Alfons Pieterslaan de Torhoutsesteenweg naar links willen inrijden. Onduidelijk of ze even naar rechts moeten en daar moeten wachten aan het verkeerslicht, of niet. Het eerste is de bedoeling, maar ik werd daarover aangesproken door een oud mevrouwtje op de fiets die de kluts kwijt was. Iemand anders zei me vlakaf het kruispunt met de fiets te mijden. Zelfs als het duidelijk zou zijn dat je eerst moet wachten, is dit ten koste van vlot fietsverkeer. Vroeger kon de fietser in één keer oversteken, nu moet hij één keer extra wachten aan een rood licht.
- Hier zag ik bijna een ongeval gebeuren. Gevaarlijk voor fietsers die oversteken, wanneer een autobestuurder een scherpe bocht naar rechts wil nemen (van de Nieuwpoortsesteenweg naar de Torhoutsesteenweg).
- Fietsers die vanuit de Nieuwpoortsesteenweg naar links willen, de Torhoutsesteenweg op richting stadscentrum, volgen vaak de suggestiestrook niet. Anders zitten ze ook weer met een extra stop voor een rood licht.
- Een autobestuurder die net voorbij het kruispunt zit op de Nieuwpoortsesteenweg richting Middelkerke, wordt aan de oversteekplaats voor voetgangers geconfronteerd met een dwarse witte lijn en een oranje knipperlicht. Het is heel verwarrend om te weten of de voetgangers nu al dan niet groen of rood hebben, en of je moet stoppen of niet. Als het voetgangerslicht op groen staat, brandt het knipperlicht namelijk niet, dus let je vanzelf minder op. Daarbij komt nog eens de situatie van de fietsers die een paar meter verder kunnen oversteken, wat het voor de automobilist niet makkelijk maakt.
- Idem als 3: moeten fietsers die willen oversteken over de Nieuwpoortsesteenweg het voetgangerslicht volgen of niet?
- Wie als fietser van het zwembad komt, maar niet op de promenade fietst maar op de rijweg komt aan de Nieuwpoortsesteenweg mag daar wél oversteken, zonder suggestiestrook, zonder verkeerslichten, richting het verkeersvrije pleintje in het midden van het kruispunt. Voor automobilisten kan dit verwarrend zijn.
Conclusie: er zijn zeker verbeteringen na de heraanleg. Het verkeersvrij pleintje ter hoogte van de frituur als doorsteek van de Koninginnelaan is een pluspunt. Maar voor het overige is er bij alle weggebruikers veel onvrede. Terecht.
Vooral de zachte weggebruiker, met name de fietser, is de pineut. Het blijkt nog maar eens dat Oostende nog lichtjaren verwijderd is van een echte fietsstad, waar het comfort en de veiligheid van de fietser centraal staat. Deze heraanleg is een miskleun, en een gemiste kans. Als je dan toch een kruispunt heraanlegt, kun je het beter goed doen.
Beschouw onze tussenkomst als constructief, een vraag om de zwarte punten en verwarrende situaties te corrigeren. We hebben enkele suggesties gegeven, maar dit moet verkeerstechnisch bekeken worden. Er is duidelijk meer advies nodig, desnoods extern. We verwachten dat het stadsbestuur vanavond een helder engagement in die zin uitspreekt.